IMPLEMENTATION OF THE SNOWBALL THROWING TYPE COOPERATIVE LEARNING MODEL IN CLASS VII OF SMP NEGERI 1 CANDI
Abstract
This study aims to determine the application of snowball throwing type cooperative learning model on the material of area and perimeter of triangle class VII. This research uses a descriptive model with a One Shot Case Study research design by trying to describe the object or subject being studied according to what it is so that it can be applied to the object being studied. This research used 32 students as respondents in snowball throwing cooperative learning on the topic of area and perimeter of triangles. From the results of students' learning using snowball throwing cooperative learning, namely: Students were able to go through the stages of learning using the snowball throwing type of cooperative learning model without any obstacles and the completion of the student learning results test was that all students in the class were declared to have not completed learning using the cooperative learning model This type of snowball throwing is caused by incomplete students who are still above 20% of the total number of students.
References
Adawiyah, F. (2021). Variasi Metode Mengajar Guru Dalam Mengatasi Kejenuhan Siswa Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Paris Langkis, 2(1), 68-82
Agustina, E. T. (2013). Implementasi model pembelajaran snowball throwing untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam membuat produk kria kayu dengan peralatan manual. Invotec, 9(1).
Arsitianda, M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Pada Mata Pelajaran IPA Di SD Negeri 151 Seluma (Doctoral dissertation, IAIN Bengkulu)
Buchari, A. (2018). Peran guru dalam pengelolaan pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra', 12(2), 106-124.
Hartoto, T. (2016). Model pembelajaran kooperatif tipe group investigation (GI) Meningkatkan aktivitas dan hasil belajar sejarah. HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 4(2), 131-142
Misbah, M. (2022). Konsep Ideal Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Tinjauan Psikologis dan Paedagogik. Jurnal Kependidikan, 10(1), 147-164
Nasution, C. W. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema 7 Indahnya Keragaman Di Negeriku Pada Siswa Kelas IV SDN 104204 Sambirejo Timur TA 2019/2020 (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Medan)
Nuraini, R., Pattiasina, P. J., & Ulfah, A. (2022). Peran Literasi Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 659-666.
Sari, R. D., Wibowo, S. B., & Murwani, J. (2015). Perbedaan Prestasi Belajar Akuntansi Dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing Dan Talking Stick Pada Siswa Kelas XII IPS Di SMA Negeri 1 Wungu. ASSETS: Jurnal Akuntansi dan Pendidikan, 4(1), 73-81
Sukardi, T., & Hargiyarto, P. (2007). Peran Bursa Kerja Khusus sebagai upaya penempatan lulusan SMK dalam rangka terwujudnya Link and Match antara Sekolah dengan dunia Industri. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 16(2), 141-163.
Undang-Undang Nomor. 14 Tahun 2005 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Undang-Undang Nomor. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Wildan, N. R. (2020). Implementasi Kebijakan Program Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Hizbul Wathan di Lingkungan Persyarikatan Muhammadiyah Banyumas (Doctoral dissertation, IAIN Purwokerto).