PENGARUH PENGGUNAAN VIDEO PEMBELAJARAN TERHADAP KEMAMPUAN BAHASA INGGRIS PESERTA DIDIK SDN PUCANG 4 SIDOARJO

  • Endang Eryanti SDN Pucang 4 Sidoarjo
  • Risdiana Chandra Dhewy STKIP PGRI Sidoarjo
Keywords: Learning Video, English Language Skills.

Abstract

Learning videos are audio and visual media that involve the use of the senses of sight and hearing in the learning process. The aim of this research is to determine the influence of the use of learning videos on students' English language skills at SDN Pucang 4 Sidoarjo and to determine students' responses to the use of learning videos. The limitations of the problem in this research are for English language skills in terms of speaking ability. The sample in this study was 30 grade 3 students. Data collection through observation activities, posttests, and giving questionnaires. The data analysis technique for this activity uses statistical analysis in the form of simple linear regression analysis accompanied by three regression assumption tests as a prerequisite with data processing using SPSS 27 software. The results of the research show that the use of learning videos has a significant influence on students' English language skills, especially speaking ability. Apart from that, class 3 students at SDN Pucang 4 Sidoarjo also gave positive responses to the use of learning videos.

References

Agustini, K., & Ngarti, J. G. (2020). Pengembangan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Model R & D. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 62–78. https://doi.org/10.23887/jipp.v4i1.18403.
Ardinata, K., & Parmiti, D. P. (2021). The Credibility of Listening Learning Videos for Elementary School Students. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 5(1), 129–139. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JISD/article/view/34369/18701.
Ario, M. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran Materi Integral Pada Pembelajaran Flipped Classroom. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 20–31. https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1709.
Dewi, L. M. I., & Rimpiati, N. L. (2015). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Video Interaktif Dengan Seting Diskusi Kelompok Kecil Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Anak Usia Dini. JEPUN: Jurnal Pendidikan Universitas Dhyana Pura, 1(1). https://jurnal.undhirabali.ac.id/index.php/Jepun/article/view/78
Fahri, M. U. (2020). Pemanfaatan Video Sebagai Media Pembelajaran. OSF Preprints. https://doi.org/10.31219/osf.io/z97qy
Gusmania, Y., & Dari, T. W. (2018). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Video Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(1), 61–67.
Hardiyanti, Waode E., Ilham, M., Ekadayanti, W., Jafarudin. Pelatihan Pembuatan Video Animasi Gambar “POWTOON” Bagi Guru PAUD. (2020). Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 3(2), 78-86. ISSN 2615-3122(online) ISSN 2548_6683 (print)
Kurniawati, T., Setyosari, P., & Kuswandi, D. (2019). Strategi Pembelajaran Nilai Karakter Berbantuan Video Animasi Untuk PAUD. Jinotep, 6(1), 30-38. http://journal2.um.ac.id/index.php/jinotep/index.
Librianty, H. D., & Sumantri, S. (2014). Peningkatan Partisipasi Belajar Melalui Metode Bercakap-Cakap Pada Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(1), 1–8.
Magdalena, I., Ulfi, N., & Awaliah, S. (2021). Analisis Pentingnya Keterampilan Berbahasa Pada Siswa Kelas IV di SDN Gondrong 2. EDISI, 3(2), 243–252.
Novita, L., Sukmanasa, E., & Pratama, M. Y. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Video Terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 64-72. doi:10.17509/IJPE.V3I2.22103
Panggabean, D. D., & Ramadhani, I. (2021). Pembuatan Media Video Pembelajaran Fisika SMA Dengan Whiteboard Animation. Media Sains Indonesia.
Pratiwi, E. M., Gunawan, Ermiana, I. (2022). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Pemahaman Konsep IPA Siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 381-386. https://jipp.unram.ac.id/index.php/jipp/article/view/466
Putri, N. N., & Sastromihardjo, A. (2021). Peran Aplikasi Discord dalam Pembelajaran Berbicara. Seminar Internasional Riksa Bahasa, 191–196. http://proceedings.upi.edu/index.php/riksabahasa/article/view/1676
Wahyuningsih, A., Faradita, M. N., & Setiawan, F. (2022). Analisis Penggunaan Video Pembelajaran IPA Pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas di SD Muhammadiyah 9 Surabaya. Inventa: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 52-64. http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/jurnal_inventa
Published
2023-12-22