PARENTS' EFFORTS IN FILTERING SHOWS FOR EARLY CHILDREN

  • Rendy Setyowahyudi Universitas Pendidikan Ganesha
Keywords: Parent, filter, spectacle, Child, Early age

Abstract

Watching that is not appropriate for the age of the child can have a bad impact on the child. Parents are the closest figure as long as the child is at home. For this reason, parents need to filter the shows that are watched by children. The purpose of this study is to describe the efforts of parents in filtering viewing for young children. The method used is descriptive. The research subjects were 3 parents who had early childhood. The collection of data used is observation, interviews and documentation. Test the validity of the data using triangulation. While data analysis uses the Miles & Huberman model with the stages of data collection, data presentation, reduction and drawing conclusions. The results show that parents have three ways to filter viewing for young children, namely direct supervision, observing program schedules and preparing applications that are appropriate for the child's age. The implication of this research is to contribute knowledge to parents who have young children to find out ways that can be used to filter children's viewing at home.

References

Abd Razaq, A. R., & Khakim, A. (2022). Komodifikasi Konten Berbagi Uang dalam Akun Youtube Baim Paula. Jurnal Al-Hikmah, 20(1), 1-20.
Abdillah, N. (2022). Prophetic Parenting in Digital Age. JOSSE: Journal of Social Science and Economics, 1(1), 65-74.
Adwiyanti, W., & Listyaningsih, L. (2015). PERILAKU ANAK DALAM KELUARGA YANG GEMAR MENONTON TAYANGAN SINETRONGANTENG-GANTENG SERIGALA DI DESA CANGKIR KECAMATAN DRIYOREJO-GRESIK. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 2(3), 681-695.
Alia, T., & Irwansyah, I. (2018). Pendampingan orang tua pada anak usia dini dalam penggunaan teknologi digital [parent mentoring of young children in the use of digital technology]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 14(1), 65-78.
Amanda, G. T., Ginting, A. D., & Sofiyani, N. (2022). Lembaga Penyiaran Publik–Radio Republik Indonesia: Studi Produksi dan Distribusi Konten dalam Era Integrasi Media. Jurnal Publish (Basic and Applied Research Publication on Communications), 1(2), 70-91.
Amelia, R., & Fitriyani, R. (2016). Hubungan Intensitas Menonton Tayangan Kekerasan di Televisi dengan Perilaku Agresif yang Dilakukan Anak Usia Sekolah di Madrasah Diniyah Awaliyah Nurul Huda Pajar Bulan. Psikis: Jurnal Psikologi Islami, 2(2).
Chusna, P. A., & Utami, A. D. M. (2020). Dampak pandemi COVID-19 terhadap peran orang tua dan guru dalam meningkatkan kualitas pembelajaran daring anak usia sekolah dasar. Premiere: Journal of Islamic Elementary Education, 2(1), 11-30.
Gushevinalti, G., Suminar, P., & Sunaryanto, H. (2020). Transformasi Karakteristik Komunikasi Di Era Konvergensi Media. Bricolage: Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 6(01), 083-099.
Hariyanto, F. (2018). Peran Orang Tua dalam Membimbing Anak Menonton Acara Televisi. Jurnal Politikom Indonesiana, 3(2), 179-186.
Hayati, F., & Malinda, C. (2020). ANALISIS DAMPAK TAYANGAN TELEVISI TERHADAP PERILAKU BULLYYING DI TK AL-MAWADDAH KECAMATAN SUKA MAKMUR ACEH BESAR. Jurnal Buah Hati, 7(2), 138-151.
Indraswari, L. (2012). Peningkatan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalaui Kegiatan Mozaik Di Taman Kanak-Kanak Pembina Agam. Jurnal Pesona PAUD, 1(1), 1-13.
Indrawan, J., & Ilmar, A. (2020). Kehadiran media baru (new media) dalam proses komunikasi politik. Medium: Jurnal Ilmiah Fakultas Ilmu Komunikasi, 8(1), 1-17.
Lindriany, J., Hidayati, D., & Nasaruddin, D. M. (2023). Urgensi Literasi Digital Bagi Anak Usia Dini Dan Orang Tua. Journal of Education and Teaching (JET), 4(1), 35-49.
Nilasuwarna, N., & Jalil, N. (2020). Perilaku Sosial Anak Yang Senang Menonton Film Kartun Upin Dan Ipin. AL-ATHFAL: Jurnal Pembelajaran dan Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2).
Rewira, A. E., & Ridwan, M. (2021). Efektivitas Program Televisi Terhadap Perkembangan Komunikasi Orang Tua Pada Anak. Kordinat: Jurnal Komunikasi antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 20(2), 283-290.
Rohmawati, O., & Watini, S. (2022). Pemanfaatan TV sekolah sebagai media pembelajaran dan pendidikan karakter anak usia dini. Jurnal Pelita PAUD, 6(2), 196-207.
Siahaan, G. (2008). ORANG TUA, SEKOLAH DAN KEMAJUAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI TERHADAP PERKEMBANGAN ANAK. Jurnal Teknodik, 061-074.
Situmorang, D. H. (2016). Peran Komunikasi Interpersonal Orang Tua dan Anak dalam Pendampingan Menonton Film Animasi. Jurnal Ilmu Komunikasi, 14(1), 57-67.
Widyastuti, A. (2018). Bahasa Positif Guru Dalam Bimbingan dan Konseling Membentuk Karakter Positif Anak Usia Dini. Jurnal Fokus Konseling, 4(1), 107-115.
Wulandari, H., Asiah, D. H. S., & Santoso, M. B. (2021). Pengawasan Orangtua Terhadap Anak Usia Prasekolah Dalam Menggunakan Gawai. Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (JPPM), 2(1), 46-55.
Yafie, E. (2017). Peran orang tua dalam memberikan pendidikan seksual anak usia dini. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), 4(2).
Published
2023-06-09